Velox

Velox - ett biläventyr

I början av 1920-talet planerade LMV att starta tillverkning av bilar. Konstruktör Åke Eklund byggde en prototyp efter idéer hämtade från samtida fabrikstillverkade bilar. Prototypen provkördes under sensommaren 1923 av den då kände motorhistorikern John Nerén. Han lovordade bilen för det faktum att den verkade vara väl anpassad för våra svenska dåliga vägar. Många detaljer var kraftigare än vanligt på andra bilar, ändå var den smäcker och hade ett lätt chassi. Den var dessutom stark och accelerationssnabb.

Motorn var en fyrcylindrig fransk bensinmotor, tillverkad av C.I.M.A och vid 3000rpm utvecklade den nästan 20 hästkrafter. Den hade magnettändning och hängande ventiler. Förgasaren kom från Cozette och hade två munstycken som kunde regleras utifrån. Bensinen rann till förgasaren genom självtryck. Smörjningen var av typ stänksmörjning. Bilen var treväxlad med kulledsväxel, och kraften överfördes till bakhjulen med hjälp av en kardan med knutar av elastiska skivor av gummerad kanvas.

En sak som gjorde att bilen skiljde sig från andra av den tidens bilar var att den bara hade en dörr som satt på passagerarsidan, den vänstra. Bilen var nämligen högerstyrd vilket passade bra eftersom Sverige på den tiden hade vänstertrafik. Den hade två signalhorn, ett elektriskt och ett bollhorn. Hjulen bestod av eleganta ekerhjul med navkapslar märkta LMV.

Enligt Besiktningsinstrumentet från 10 juli 1923 var bilden avsedd för tre personer, hade en tjänstevikt på 470kg, var 3,40m lång och 1,35m bred. Den registrerades hos länsstyrelsen i Skaraborgs län den 16 juli 1923 och fick registreringsnummer R1941. Det noterades att karosseriet var ”öppet, provisoriskt” vilket troligen var anledningen till den läga vikten. Ringarna var ”Gummi, pneumatiska”. Ringarnas bredd vid slitytan angavs till 9,0 cm.

Den 28 juni 1924 gjordes en efterbesiktning, och då noterades karosseriet som ”öppet” och tjänstevikten till 700kg.

Trots en lyckad konstruktion genomfördes aldrig projektet, troligen för att företaget fick ny ledning som hade andra planer. Tre vagnar producerades men bara en monterades. Bilen fick inofficiellt namnet Velox, men i registren kallas den LMV.

Bilen avfördes ur bilregistret den 20 februari 1931.

Comments are closed.